Wat is SEO zoekmachine optimalisatie en waarom is het belangrijk voor je vindbaarheid?

Wat is SEO zoekmachine optimalisatie
Je hebt er al een paar keer over gehoord, of nog helemaal niet. SEO zoekmachine optimalisatie. Voluit is SEO de afkorting van Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie op zijn Nederlands. In dit blog lees je meer over wat zoekmachine optimalisatie nou precies is en vooral; waar het goed voor is!

Leestijd: 4,5 mintuut


Wat is SEO zoekmachine optimalisatie precies?

De basis van SEO bestaat simpelweg uit vraag en aanbod. Gebruikers van Google zoeken met een reden; ze hebben een vraag of behoefte. De website die de zoeker het beste kan helpen, zal het hoogste scoren in Google.

De vindbaarheid van jouw website is natuurlijk super belangrijk. Bekijk het zo; meer relevante bezoekers naar jouw website betekent meer leads en dus meer klanten en omzet.

Nog fijner is het als je je beseft dat je voor al deze extra bezoekers géén advertentiekosten hoeft te betalen, de bezoekers zijn natuurlijk (organisch) bij jou terecht gekomen en dus gratis.

Middels SEO zoekmachine optimalisatie probeer je zoveel mogelijk relevant verkeer vanuit zoekmachines zoals Google naar jouw website te krijgen. Dit wordt gedaan door hoog te scoren (dus op de eerste pagina van de zoekresultaten) op belangrijke zoektermen voor jouw website. Dit maakt je immers vindbaar! Bedenk dus op welke woorden jij gevonden wil worden. Om dit voor elkaar te krijgen start je met het optimaliseren van je website en verbeter je de gebruikerservaring voor de zoeker.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising ofwel, zoekmachine adverteren. Als je een zoekopdracht invoert in Google zie je als eerste resultaten advertenties staan. Dit zijn betaalde zoekresultaten die je als campagnes kunt inzetten met behulp van bijvoorbeeld Google AdWords. Je betaalt per klik op jouw advertentie en dus per bezoeker naar jouw website.

Met SEO zoekmachine optimalisatie kom je hoger in de organische, natuurlijke zoekresultaten. Deze staan direct onder de advertenties op de pagina met zoekresultaten. Je betaalt niets als een bezoeker naar jouw website doorklikt.

Hoe werkt de Google zoekmachine?

Google geeft antwoord op de vragen die door de zoeker worden ingevoerd. Zoek jij bijvoorbeeld naar groene voetbalschoenen? Dan zal Google jou als eerste resultaten websites laten zien die groene voetbalschoenen aanbieden. De website die in de ogen van Google het beste scoort op groene voetbalschoenen, staat bovenaan de zoekresultaten.

Google leest dus alle openbare content die op het internet is geplaatst om vervolgens het algoritme te laten bepalen welke content het beste aansluit op de vraag van de zoeker.

Vraag je dus af; waar wil ik op gevonden worden? Wat is het probleem dat ik oplos voor mijn potentiële klant? Kruip in de huid van jouw ideale klant en probeer je voor te stellen hoe deze zoekt.

Waarom wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staan? Simpel; mensen zijn tegenwoordig erg lui. Alle informatie is voor handen en we willen vooral niet teveel moeite doen. Zeg eens eerlijk, hoe vaak kijk jij nog op de tweede pagina van de zoekresultaten?

Waar kijkt Google naar bij het beoordelen van een website?

Om te kunnen bepalen welke websites er hoog in de zoekresultaten verschijnen kijkt Google naar heel veel verschillende aspecten van een website.

Grofweg zijn deze SEO aspecten op te delen in 3 onderdelen:

– Content
– Techniek
– Autoriteit


Door zo goed mogelijk aan de eisen van Google te voldoen op deze drie gebieden komt jouw website hoger in de organische zoekresultaten van Google te staan. Google vindt jouw website dan immers waardevoller voor de zoeker!

Als we kijken naar content gaat SEO tegenwoordig veel verder dan alleen maar het optimaliseren van teksten met zoekwoorden. Geeft de content antwoorden op de vragen die zoekers hebben?

De content moet uniek en relevant zijn voor de zoeker. Denk hierbij aan goede SEO geoptimaliseerde teksten, afbeeldingen, video, downloads etc.

Hoe rijker de content (dus veel afbeeldingen die bij de teksten horen en veel verschillende soorten media) hoe relevanter de pagina in de ogen van Google.

Bij de techniek kant van SEO zoekmachine optimalisatie komt ook behoorlijk wat kijken. Zo is het belangrijk dat je website gemakkelijk te gebruiken is voor een bezoeker en dat de website goed in elkaar zit.

Bij technische optimalisatie kun je ook denken aan ‘schone code’ van de website (geen overbodige plugins en andere rommel), pagina snelheid, kapotte pagina’s, interne linkstructuur en overige technische zaken.

Niet iedereen is in staat dit zelf op te lossen of aan te pakken. Vaak kom je een heel eind in samenwerking met de webbeheerder/ programmeur.

Ook de autoriteit van jouw website is belangrijk om hoger in de zoekresultaten te komen. Simpel uitgelegd werk je aan jouw imago, waardering, vertrouwen en naamsbekendheid.

Onder autoriteit vallen onder andere backlinks (andere websites die naar jouw website toe linken), social media signalen en de algehele online aanwezigheid zoals de leeftijd van jouw domeinnaam.

Autoriteit is lastig zelf te verbeteren maar kan in een stroomversnelling gaan als jij zorgt voor rijke, relevante content en deelacties krijgt op onder andere social media.

Hoe relevanter en waardevoller de website, hoe meer andere websites ook een link zullen willen plaatsen naar jouw website.

Waarom is SEO een duurzame investering?

Je SEO score verbeteren gebeurt niet van de een op de andere dag. Het kost tijd, inspanning en kennis. Daar staat weer tegenover dat zoekmachine optimalisatie een van de meest duurzame marketing investeringen is!
Slechts een enkele hoge positie op een relevant zoekwoord kan je al vele extra honderden bezoekers opleveren. Iedere dag weer.

Als je continue jouw website relevantie verbeterd middels content, techniek en autoriteit zijn de SEO resultaten blijvend. Je groeit immers steeds verder door en wordt als steeds relevanter gezien door Google. Hierbij moet je natuurlijk wel in de gaten houden of jouw concurrentie je niet inhaalt op bepaalde zoektermen.

SEO zorgt dus voor heel veel extra bezoekers, zonder dat je voor deze bezoekers hoeft te betalen. Een SEO specialist jou laten helpen bij de optimalisatie is op de lange termijn vele malen goedkoper dan adverteren, en levert in verhouding ook veel meer op. Het is dan ook aan te raden om SEO altijd mee te nemen in je marketing strategie.

Waarom moet je SEO zoekmachine optimalisatie bijhouden?

Je concurrenten zitten niet stil! Ook zij zijn bezig met SEO zoekmachine optimalisatie en willen ook scoren op de zoekwoorden die voor jou ook relevant zijn. Merk je dat je zakt in de organische zoekresultaten van Google? Dan is het zaak om hoger te proberen te scoren middels het optimaliseren van jouw content, techniek en autoriteit.

In het begin van een SEO traject is er altijd een lijst van zogeheten ‘quick wins’. Optimalisaties die snel doorgevoerd kunnen worden en al meteen effect kunnen hebben op de SEO score. Daarna volgen de optimalisaties die wellicht meer tijd in beslag nemen zoals technische verbeteringen en het continue optimaliseren en produceren van kwalitatieve content.

SEO kan dus worden gezien als een doorlopend proces waarbij het belangrijk is om regelmatig je posities in Google te controleren en bij te sturen. Pak je het op deze manier aan, dan ben je verzekerd van een zeer duurzame stroom van relevante bezoekers naar jouw website.


Wil je weten hoe ik jou kan helpen met SEO zoekmachine optimalisatie? Bekijk dan deze dienst op de website:

DEEL DIT ARTIKEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klaar voor een frisse start?