De ideale doelgroep bepalen; belangrijk voor je marketing

Doelgroep-bepalen-foto-van-publiekconcert
Heb jij jouw ideale doelgroep helder in beeld? Het specificeren van je doelgroep kent geen duidelijke regels, maar het is wel erg belangrijk voor jouw business. In dit blog lees je alles over hoe je jouw doelgroep goed in beeld krijgt en wat de voordelen zijn voor je marketing.

Leestijd: 5 minuten


Waarom is het belangrijk om je ideale doelgroep te bepalen?

Eigenlijk is het heel simpel. Als jij weet op wie jij je richt, kun je je aanbod én marketing veel specifieker afstemmen op de behoeften en wensen van je doelgroep. De kans dat potentiële klanten producten of diensten bij je gaan afnemen wordt hierdoor vele malen groter.

Durf specifiek te zijn

Een veelgemaakte fout bij het bepalen van de doelgroep is te breed blijven kijken. In de eerste instantie wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen aanspreken om zo klanten binnen te halen.

Simpelweg ‘alle ondernemers’ of ‘particulieren’ als doelgroep kiezen gaat niet werken. Deze doelgroepen zijn nog veel te breed.

Wanneer je je doelgroep dus niet genoeg specificeert loopt je het risico dat straks geen enkele potentiële klant zich aangesproken voelt. Bedenk je dat er altijd mensen binnen deze brede groepen zijn waarvoor jouw product of dienst minder geschikt is.

Hoe bepaal je wie de ideale doelgroep is?

Als je al een tijdje bezig bent met je bedrijf kan het heel waardevol zijn eens goed naar je bestaande klanten te kijken. Wat zijn de eigenschappen van je bestaande klanten? Waarom zijn ze juist bij jou klant?

Daarnaast is het heel waardevol om eens het internet in te duiken en je concurrenten te bekijken. Hoe spreken zij de doelgroep aan? Wat voor soort mensen laten recensies achter en zijn dus al klant? Schrijf je bevindingen op en zoek naar woorden waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Als je net start met het ontdekken van jouw doelgroep(en) of je wil ze eens herzien, begin dan met beantwoorden van de onderstaande vragen om zo een of meerdere doelgroepen te vinden:

  • Is jouw product of dienst gericht op consumenten of de zakelijke markt?
  • Wil je lokaal, regionaal, landelijk of internationaal klanten werven?
  • Wil jij je op bijvoorbeeld alleen mannen of vrouwen richten?
  • Wat is de leeftijd, gezinssamenstelling en het opleidingsniveau van je potentiële klanten?
  • Waar gaan ze winkelen?
  • Wat voor soort type mensen zijn het, welke interesses?

Als je je op de zakelijke markt richt denk dan ook aan het volgende:

  • Voor welke branche is jouw product of dienst geschikt?
  • Aan welk onderdeel van het bedrijf kan jouw product of dienst bijdragen?
  • Wat is de bedrijfsgrootte van jouw potentiële klant? (ZZP, MKB, nationaal of multinational)

Keuzes maken in doelgroepen

Als het goed is heb je nu een behoorlijke lijst met eigenschappen en kenmerken op papier waar een of meerdere doelgroepen uit zijn gekomen. Vervolgens is het zaak om ook bepaalde eigenschappen uit te durven sluiten en dus specifieker te gaan kijken.

  • Welke van de doelgroepen passen bij jou?
  • Met welke doelgroepen zou jij het liefst willen werken?
  • Is de doelgroep groot genoeg?
  • Kan de doelgroep jouw producten of diensten betalen?
  • Kun je de doelgroep goed bereiken?
  • Welke van deze doelgroepen kun jij het beste helpen met jouw product of dienst?
Groep-mensen-verbonden-ineigenschappen
Welke gedeelde eigenschappen en kenmerken heeft jouw doelgroep?

Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan?

Nu je een of meerdere doelgroepen hebt gespecificeerd ga je je verdiepen. Waar heeft jouw doelgroep écht behoefte aan? Probeer je te bedenken waar jouw potentiële klanten wakker van liggen.

Wat is de problematiek van jouw doelgroep en op welke manier gaat jouw product of dienst hier een oplossing voor bieden?

Maar denk ook verder! Hoe ga jij je profileren ten opzichte van jouw potentiële klant? Waarom zouden ze juist voor jou kiezen en niet de concurrent? Op welke unieke manier ga jij ze helpen?

Je ideale doelgroep en je marketing strategie

Je voelt hem al aankomen; doelgroepen goed vastleggen is een belangrijk onderdeel van je marketing strategie. In je marketing strategie leg je immers vast WAT je doelen zijn, WIE je wilt bereiken met WELKE boodschap en op welke KANALEN je dit gaat doen.

(Lees meer over het opstellen van een marketing strategie in mijn blog: ‘’Wat is een Online Marketing Strategie en waar begin je?’’)

Leg je doelgroepen daarom duidelijk vast in je marketing strategie. In je strategie ga je namelijk ook bepalen op welke manier je het beste jouw ideale doelgroep kunt aanspreken.

Een oudere doelgroep zit op andere kanalen als een doelgroep die voornamelijk bestaat uit tieners. Je taalgebruik en visuele uitingen zullen ook anders zijn afhankelijk van de doelgroep.

Om beter te kunnen bepalen waar en hoe jij het beste jouw doelgroep kunt bereiken kan het zinvol zijn om klantprofielen aan te maken. Maak op 1 A4tje een fictieve klant, passend bij jouw doelgroep en schijf hier alle eigenschappen van die fictieve klant op.

‘’Met behulp van specifieke doelgroepen kun je zeer gericht én passend
vorm geven aan al je marketing uitingen, geheel afgestemd op de
eigenschappen en wensen van jouw ideale doelgroep.‘’

Doelgroepenanalyse na verloop van tijd

Doelgroepen veranderen met de tijd. Het gedrag kan bijvoorbeeld veranderen of de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Vooral in het begin kan het lastig zijn om te bepalen waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Maak daarom gebruik van verschillende analyse tools en statistieken om in de gaten te houden hoe potentiële klanten zich gedragen.

Ben je begonnen met het inzetten van verschillende social media kanalen? Bekijk dan na verloop van tijd welke kanalen meer interactie en klanten opleveren. Loopt een kanaal heel erg achter? Dan is jouw doelgroep wellicht minder actief op dit kanaal.

Wil je weten of jouw website de beoogde doelgroep wel aanspreekt? Bekijk dan je websitedata in Google Analytics. Dit is een gratis analyse tool van Google waarin je heel goed kunt zien hoe bezoekers zich op jouw website gedragen. Welke pagina’s worden het meeste bezocht? Waar haken bezoekers af?

Allemaal informatie die jou helpt om jouw aanbod op de best passende manier te presenteren aan jouw ideale doelgroep.

Ga gericht aan de slag

Je weet nu waarom het belangrijk is om je doelgroep helder en specifiek te formuleren. Het afstemmen van je marketing op de behoeften en wensen van jouw doelgroep vergroot de kans aanzienlijk dat zij ook daadwerkelijk klant bij jou gaan worden.

Heb jij het idee dat jouw doelgroepen nog niet specifiek genoeg zijn? Of twijfel je aan je doelgroep keuze en weet je niet zo goed hoe en waar je je doelgroep het beste kunt bereiken?

Twijfel dan niet en neem contact met mij op. Op basis van jouw doelstellingen help ik je graag met advies en analyse over jouw doelgroepen en hoe je deze het beste kunt opnemen in jouw marketing strategie.

DEEL DIT ARTIKEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klaar voor een frisse start?