De voordelen van adverteren op Facebook

Doelgroep helder in beeld bij Facebook adverteren
Vraag jij je wel eens af of het zinvol is om te gaan adverteren op Facebook? Wil je weten wat de voordelen zijn en op welke manier jij Facebook advertenties succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf? In dit blog bespreek ik de grootste voordelen van het adverteren op Facebook.

Leestijd: 6 minuten – Laatste update: 20-04-2021


Adverteren wil je natuurlijk alleen op die plekken waarvan je zeker weet dat het bereik groot is. Bij Facebook zit dit wel goed! Alleen al in Nederland waren er in 2020 ruim 10,4 miljoen gebruikers.
Social Media Marketing wordt door een groot deel van de ondernemingen in Nederland ingezet om zo meer potentiële klanten te bereiken. Adverteren op Facebook is daar een onderdeel van.

Vaak kom ik nog ondernemers tegen die denken dat adverteren op Facebook duur is, of dat het weinig oplevert. Eerlijk is eerlijk; je gaat niet van de een op de andere dag succes hebben door ‘zomaar’ wat advertenties op Facebook te zetten.

Maar als je het goed aanpakt en met een duidelijk doel aan de slag gaat, verdienen de kosten van het adverteren zichzelf zeker terug.

Adverteren op Facebook voor verschillende doelstellingen

Facebook advertenties bieden veel meer mogelijkheden dan alleen meer bereik genereren voor je berichten. Je kunt zeer gericht een doelstelling kiezen voor je advertentie campagnes.

Je kiest uit verschillende doelstellingen binnen de drie hoofdcategorieën; bekendheid, overweging en conversie. Op deze manier kun je mensen doelgericht benaderen die zich op verschillende punten van de zogeheten klantreis bevinden.

Campagne doelstellingen in Facebook op een rij.

Facebook gaat vervolgens jouw campagne voor de gekozen doelstelling optimaliseren, om zo de beste resultaten te behalen. Dit doet Facebook met behulp van zijn algoritmes en de enorme hoeveelheid data die Facebook heeft verzameld over het gedrag van zijn gebruikers.

Facebook zal altijd proberen jouw advertentie aan die gebruikers te laten zien, waarbij de kans het grootst is dat zij de gewenste actie zullen uitvoeren. Zoals het downloaden van jouw E-book bijvoorbeeld.

Kies uit meerdere plaatsingsmogelijkheden

Adverteren op Facebook biedt veel meer mogelijkheden tot het plaatsen van je advertentie dan alleen maar in het nieuwsoverzicht, de newsfeed. Zo kun je je advertenties laten zien op verschillende plekken binnen Facebook, op Facebook Messenger, op Instagram en op het Audience Network (plekken op andere websites en apps buiten Facebook).

De keuze is dus reuze! Alleen al binnen Facebook kun je kiezen uit de volgende plaatsingen:

  • Rechterkolom van de Facebook pagina op desktop
  • Het nieuwsoverzicht
  • Facebook Stories
  • Facebook Marketplace
  • In-stream vertoningen bij video’s
  • Binnen artikelen op Facebook
  • Tussen de resultaten in de zoekfunctie
  • In Facebook Messenger

Bedenk je dus goed waar je je advertentie wilt laten zien. Bepaal dit aan de hand van jouw doelstellingen en het gedrag van jouw doelgroep.

Het gebruik van divers advertentiemateriaal

Om je advertentie vorm te geven heb je de keuze uit divers advertentiemateriaal. Zo kun je kiezen voor een afbeelding of een video. Ook kun je meerdere afbeeldingen toevoegen die je samenvoegt in de vorm van een carrousel.

Denk bij het maken van je advertentiemateriaal wel goed na over de plaatsingen die je gaat kiezen; een afbeelding die geschikt is om in het nieuwsoverzicht te plaatsen heeft natuurlijk andere verhoudingen dan de verticale indeling van bijvoorbeeld de Facebook Stories.

Testen met dynamisch advertentiemateriaal

Ons best doen kunnen we allemaal, maar voorspellen welk advertentiemateriaal uiteindelijk het beste gaat presteren, weten we niet van te voren.

Hoe weet je nou welke kop, tekst of afbeelding het beste zal gaan presteren? Moet je daar eerst 5 afzonderlijke advertenties voor gaan draaien? Het antwoord is: NEE!

Door gebruik te maken van de optie: dynamisch advertentiemateriaal kun je per advertentie verschillende varianten invoeren. Facebook gaat vervolgens met al deze opties combinaties maken en testen welke combinaties het beste presteren. Ideaal!

Je kunt de volgende varianten per advertentie invoeren:

  • 10 verschillende afbeeldingen, video’s of diavoorstellingen
  • 5 verschillende primaire teksten
  • Kies tot 5 koppen
  • 5 varianten van de aanzet tot actie (call to action)

”Facebook zal de best presterende combinatie
het meeste budget geven voor het beste resultaat”

Door gebruik te maken van dynamisch advertentiemateriaal geef je Facebook dus de vrijheid om voor jou te testen en te optimaliseren. Het meeste budget zal naar de best presterende combinatie gaan. Zo weet je sneller wat wel en wat niet werkt voor jouw doelgroep en bespaar je dus een hoop tijd en advertentiebudget.

Super gericht jouw ideale doelgroepen samenstellen

Dit is misschien wel hét allerbelangrijkste voordeel van adverteren op Facebook. De mogelijkheid om super gericht in te zoomen op jouw ideale doelgroep. Je wilt immers geen geld weggooien door je advertenties te tonen aan mensen die niet binnen jouw doelgroep vallen!

(Je leest meer over het bepalen van jouw ideale doelgroep mijn blog: ”De ideale doelgroep bepalen; belangrijk voor je marketing”)

Jouw ideale doelgroep bereiken.

Facebook biedt zeer ruime mogelijkheden om jouw doelgroep te targeten. Je kunt je doelgroep bepalen met onder andere de volgende kenmerken:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie waar iemand woont of recent is geweest
  • Gesproken taal
  • Opleidingsniveau
  • Levensgebeurtenissen
    (bijvoorbeeld of iemand net verhuisd is, of pas getrouwd)
  • Interesses & gedrag
    (bijvoorbeeld personen die specifieke pagina’s volgen of een bepaalde interesse hebben in
    vegetarisch koken)

Als je al deze opties bekijkt binnen Facebook zul je versteld staan van de hoeveelheid keuzes die er beschikbaar zijn.

”Geen idee welke doelgroep voor jou het beste werkt? Geen probleem. Ook verschillende doelgroepen kun je testen binnen Facebook!”

Door slim verschillende eigenschappen te combineren kun je jouw doelgroep zeer precies targeten. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat jouw advertenties het gewenste resultaat gaan opleveren.

Remarketing opties en het maken van eigen doelgroepen

Je kunt binnen Facebook ook doelgroepen aanmaken op basis van gegevens die alleen jij kunt hebben. De zogeheten aangepaste doelgroepen.

Zo kun je mensen bereiken die al eens eerder in aanraking zijn geweest met jouw bedrijf, op wat voor manier dan ook! Je benadert ze dan opnieuw. Ofwel, retargeting.

Je kunt een campagne starten die bijvoorbeeld mensen target die ooit al een keer op jouw website zijn geweest. Ook kun je een doelgroep maken van mensen die bijvoorbeeld jouw Facebook pagina liken.
Door het inzetten van een advertentie aan mensen die al eens eerder op jouw website zijn geweest, maar nog geen klant zijn geworden kun je ze alsnog overhalen. Je komt immers opnieuw in beeld nadat ze jou al hadden gevonden. Dit kan net het extra zetje zijn dat je potentiële klant nodig heeft.

Op deze manier blijf je in beeld en kun je het contact met je bedrijf warm houden.

Maar het wordt nog mooier! Naast de aangepaste doelgroepen en remarketing is het binnen Facebook ook mogelijk om een vergelijkbare doelgroep aan te maken.

Een vergelijkbare doelgroep wordt gemaakt op basis van een doelgroep die je zelf al hebt gemaakt. Zo kun je Facebook een groep laten aanmaken die bijvoorbeeld geheel bestaat uit nieuwe mensen die sterk lijken op jouw bestaande klanten. Juist deze vergelijkbare doelgroepen leveren vaak veel resultaat op.

Adverteren op Facebook is goedkoop en de resultaten zijn meetbaar

In vergelijking tot het adverteren in een maandblad of in de krant is Facebook een goedkoop platform om op te adverteren. Daarnaast kun je veel specifieker mikken op jouw ideale doelgroep én kun je testen met verschillend advertentiemateriaal.

Met een dagbudget van slechts een paar euro kun je al prima adverteren op Facebook en resultaten behalen. Dit is dus zeer interessant als je minder budget te besteden hebt!

Het budget kun je zelf instellen en te beheren. Zo kom je nooit voor verassingen te staan. Je kunt kiezen voor een dagbudget of een budget voor een bepaalde looptijd.
Het is handig om te weten dat Facebook kosten rekent per 1000 vertoningen. Ofwel ‘cost per mille’. Deze kosten hangen af van je doelgroep, het veilingsysteem en de kwaliteit van je advertentie.

Facebook resultaten zijn meerbaar in duidelijke rapporten.

Wat enorm fijn is aan het adverteren op Facebook is dat je altijd een overzichtelijk rapport tot je beschikking hebt met de prestaties. Je kunt altijd in de gaten houden hoe je advertenties presteren, wat ze hebben opgeleverd en wat de kosten zijn.

In een handomdraai kun jij zien wat de kosten per resultaat zijn geweest en of jouw advertentie dus rendabel is geweest.

Behaal jouw online doelen met adverteren op Facebook

Door goed na te denken over je doelstellingen en slim gebruik te maken van de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft kun je mooie resultaten behalen met Facebook advertenties.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt van de voordelen van adverteren op Facebook. Ik ben ervan overtuigd dat iedere onderneming voordeel kan halen uit dit slimme platform!

Het is begrijpelijk dat niet iedere ondernemer erop zit te wachten om zelf aan de slag te gaan met het adverteren op Facebook. Er komt ook behoorlijk wat bij kijken om je weg te vinden in alle mogelijkheden, je advertenties goed in te gaten te houden en ze bij te sturen waar nodig.

Ben jij al begonnen met adverteren op Facebook maar behaal je nog niet de resultaten waar je op had gehoopt? Of wil je beginnen met adverteren op Facebook maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken?

Neem dan vooral contact met mij op. Fresh Finds biedt de mogelijkheid om jouw advertenties na te kijken, te verbeteren of op te zetten op basis van jouw doelstellingen en wensen.

DEEL DIT ARTIKEL

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Klaar voor een frisse start?