Wat is een Online Marketing Strategie en waar begin je?

Wat is een online marketing strategie blog afbeelding team
Heb jij een online marketing strategie? Wat is een online marketing strategie eigenlijk en waarom heb je er een nodig? In dit blog lees je wat een online marketing strategie is, wat de voordelen zijn en hoe je er zelf aan kunt beginnen.

Leestijd: 4,5 minuten – Laatste update: 09-08-2022


Het komt vaker voor dan je denkt; ondernemers die geen duidelijk plan hebben wat betreft de online marketing inspanningen. Er is geen duidelijke online marketing strategie. Er worden wat advertenties geplaatst, de website krijgt een keer een nieuw jasje, oh en dan posten we ook af en toe nog iets op social media.

Het gevolg is dat de gewenste resultaten uitblijven of dat de ondernemer zelfs niet weet wat de inspanningen hebben opgeleverd. Het is natuurlijk doodzonde als alle tijd en moeite voor niets is geweest!

Wat is een Online Marketing Strategie eigenlijk?

Een online marketing strategie is eigenlijk niets anders dan de online vertaling van jouw bedrijfsplan. Wat is de missie en visie van jouw bedrijf? Welke doelstellingen wil je behalen? Op welke manier en met welke middelen ga je online jouw bedrijf neerzetten?

Binnen je online marketing strategie leg je de algemene online doelstellingen vast voor op de lange termijn. Daarnaast leg je duidelijke keuzes vast over de manier waarop online uitingen zijn vormgegeven en welke online kanalen je gaat inzetten. Wat zijn de meest geschikte kanalen om jouw doelen mee te bereiken en hoe ga je dit doen?

Waarom is het slim om een online marketing strategie te hebben?

De wereld van de online marketing is altijd in beweging. Er zijn enorm veel verschillende middelen en kanalen beschikbaar. Het grote nadeel is dat de ondernemer als snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Zonder een heldere online marketing strategie loop je het risico met losse flodders te schieten. Je hoopt dat de tijd, geld en moeite die je erin stopt ook écht wat gaat opleveren maar het blijft giswerk.

Wil jij beter zichtbaar zijn online? Wil je dat jouw bedrijf herkenbaar is? Is het jou wens om meer leads en omzet gaan genereren? Ja toch? Ga dan aan de slag met het maken van een online marketing strategie.

‘’Een goede online marketing strategie
is de basis voor jouw online succes’’

Zie je online marketing strategie als jouw ‘go to’ online draaiboek. Het zal je helpen de juiste beslissingen te maken en geeft je houvast bij het behouden van een consistente online aanwezigheid.

Wat zijn de voordelen van een online marketing strategie?

Zoals eerder benoemd loop je al snel het risico met losse flodders te schieten zonder een duidelijke strategie. Met een heldere online marketing strategie geef je jezelf de volgende voordelen:

  • Je kiest voor een duidelijke richting in je online marketing
  • Bereik gericht jouw ideale doelgroep
  • Je weet welke kanalen het beste bij jouw bedrijf en doelgroep passen
  • Haal meer uit je online marketing budget
  • Je gaat gestructureerd te werk en wint daarmee veel kostbare tijd
  • Je gaat gericht op je doel af

Hoe begin je aan een goede online marketing strategie?

Begin met het verzamelen van de meest basic informatie over jouw bedrijf. Zorg dat je dit glashelder hebt!
Als je vervolgens aan de slag gaat met het opstellen van jouw strategie neem je om te beginnen in ieder geval de volgende onderdelen op:

  • Missie, visie en online doelstellingen van jouw bedrijf
  • Budget
  • Doelgroep
  • Online kanalen en middelen
  • Online identiteit
  • Aanbod

Missie, visie en online doelstellingen

Begin met het duidelijk vastleggen van jouw missie en visie als je dat nog niet had gedaan. Wat zijn de doelen die hierbij horen?

Nu kun je denken; ‘’Ja, ik wil gewoon meer klanten en mijn doel is dus meer omzet’’.
Maar bedenk je dan dat je subdoelen moet behalen om uiteindelijk het hoofddoel te bereiken.

Subdoelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Meer likes en bekendheid verkrijgen via Facebook
  • Meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief krijgen
  • De website beter vindbaar maken voor meer bezoekers
  • Met online adverteren meer leads verzamelen

Budget

Wat kost dat? Bedenk je welk budget je wilt uitgeven aan je online marketing. Afhankelijk van je gestelde doelen en gekozen kanalen heb je meer of minder budget nodig. Waar wil je echt in investeren en hoeveel budget heb je daar voor nodig?

Je zult er al snel achter komen dat het bijhouden van al jouw online marketing activiteiten veel tijd en kennis kost. Wat ga je zelf doen en welke taken ga je uitbesteden?
Maak slimme keuzes en investeer eerst in de online marketing inspanningen waarvan jij denkt dat ze op korte termijn het meeste gaan opleveren.

Doelgroep

Bedenk je goed wie jouw ideale doelgroep is. Voer een gedegen analyse uit en probeer helder te krijgen op welke online kanalen jouw ideale doelgroep zich bevindt. Welke kanalen worden het meest gebruikt? Wat vinden ze leuke content?

Probeer zoveel mogelijk inzicht te verkrijgen. Hoe meer jij weet over je doelgroep, hoe beter jij kunt inspelen op hun specifieke wensen.
Wil je weten hoe je het beste aan de slag kunt met het vastleggen van jouw doelgroep(en)? Lees dan mijn blog:
”De ideale doelgroep bepalen; belangrijk voor je marketing”. Dan kun je meteen goed van start.

Online kanalen en middelen

Hier komen we op het punt aan dat veel ondernemers de weg kwijt raken. Welke online kanalen en middelen ga ik in hemelsnaam inzetten?

Als het goed is weet je inmiddels beter waar jouw ideale doelgroep zich bevindt online en is de keuze al iets gemakkelijker gemaakt.

Verdiep je in de verschillende kanalen en middelen. Ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Voorbeelden van middelen en kanalen om je doelgroep te bereiken zijn:

Online identiteit

Bedenk je goed hoe jij je wilt laten zien online als bedrijf. Offline heeft jou bedrijf waarschijnlijk al een duidelijke identiteit; je hebt een logo en een duidelijk kleurgebruik in je uitingen.

Leg goed vast hoe jij je bedrijf online gaat laten zien. Kies bijvoorbeeld voor vaste kleuren, opmaak, grafische elementen en ook je ‘tone of voice’ in geschreven uitingen.

Aanbod

Hoe ga je jouw aanbod presenteren online? Zorg dat het aanbod helder en duidelijk is. Bedenk je ook dat potentiële klanten niet zomaar een duur product of dienst bij je gaan afnemen. Op welke manier ga je ervoor zorgen dat jouw doelgroep je beter leert kennen en uiteindelijk klant wordt?

Je kunt dit op verschillende manieren doen zoals met remarketing, e-mailmarketing of het doen van een aanbod met een minder hoge prijs als het hoofdproduct.

Je weet nu wat een online marketing strategie is, waarom het belangrijk is en hoe je een begin kunt maken met je eigen plan.

Heb je vragen of kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van jouw online marketing strategie? Neem dan vooral contact met mij op en dan kijken we er samen naar.

DEEL DIT ARTIKEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klaar voor een frisse start?