Wat is SEA en wat zijn de voordelen van adverteren met Google AdWords?

Wat is SEA BLOG afbeelding Google logo
Adverteren via Google AdWords valt onder SEA; Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren. Het is een zeer effectieve manier van adverteren die ook bij zeer lage budgetten al heel rendabel kan zijn. Hoe werkt dit precies en waarom zou je SEA inzetten voor jouw bedrijf?

Leestijd: 4 minuten – Laatste update: 07-04-2021


Is het je wel eens opgevallen dat de eerste resultaten van een zoekmachine resultaten pagina bestaat uit advertenties? Dit zijn advertenties die zijn opgezet met behulp van Google AdWords. Ofwel SEA Search Engine Advertising.

De insteek van deze advertenties is dat je betaalt voor een toppositie in de zoekmachine. Dit in tegenstelling tot SEO waarbij je niet betaalt voor je positionering.

Google maakt gebruik van zijn eigen advertentieomgeving en dat is Google AdWords. Je verkrijgt middels een veilingsysteem betaalde advertentieplekken op basis van zoekwoorden.
Je kunt tekstadvertenties, displayadvertenties met beeld en videoadvertenties plaatsen op verschillende plekken op het internet. De tekstadvertenties in het zoeknetwerk van Google worden veruit het meeste ingezet.

Als je je bedenkt dat ruim 95% van heel Nederland gebruikt maakt van Google, is het een zeer interessante plek om te adverteren! Het potentiële bereik is enorm.

Wat zijn de voordelen van SEA zoekmachine adverteren met Google Ads?

Adverteren in Google AdWords kent vele voordelen. Een van de grootste voordelen is dat je zeer gericht mikt op jouw ideale doelgroep. Er zijn tal van opties om je advertenties heel precies te targeten op jouw perfecte potentiële klanten. Hierdoor verspil je dus géén advertentiebudget aan klikken die niets opleveren. Daarnaast zijn alle resultaten meetbaar en kun je dus goed zien hoe een campagne presteert.

Verder betaal je voor deze advertenties alléén als er ook daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt en je dus een bezoeker naar jouw website krijgt. Deze kosten per klik worden bepaald door het veilingsysteem en de gekozen zoekwoorden. Deze kosten liggen gemiddeld onder de €2. Google AdWords kan hierdoor ook zeer rendabel zijn bij kleine budgetten.

Een ander groot voordeel is dat je met Google AdWords advertenties direct zichtbaar bent bij jouw ideale doelgroep. Je betaalt immers voor een toppositie in de zoekresultaten. Hierdoor krijg je snel meer relevante bezoekers naar jouw website. Dit in tegenstelling tot SEO inspanningen die vaak een langere looptijd nodig hebben voordat de resultaten merkbaar zijn.

‘’Een ideale aanpak voor een snelle én duurzame groei in websitebezoekers is starten met SEA zoekmachine adverteren voor een snelle stijging, terwijl er gelijktijdig aan SEO wordt gewerkt.’’

Google AdWords is ideaal om snel meer relevante bezoekers te krijgen. En meer bezoekers zijn meer leads en daarmee meer klanten!

Hoe zorg je voor succesvolle Google Ads campagnes?

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert in Google, berekent het algoritme van Google wie van de adverteerders op welke positie komt te staan.
Google bepaalt deze volgorde op basis van verschillende factoren:

  • Het bod (kosten per klik op je advertentie)
  • De kwaliteitsscore van de advertentie (relevantie)
  • De zoekwoorden

Het bod

Het bod is het maximale bedrag dat je wilt spenderen per klik op jouw advertentie. In zijn geheel stel je een dagbudget in voor een bepaalde campagne. Dit dagbudget wordt gebruikt als er mensen op jouw advertentie klikken.
Vaak komt het voor dat de kosten per klik lager liggen dan je maximale bod. Dit komt onder andere door de invloed van het bod van de concurrentie en de kwaliteitsscore van de advertenties.

De kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van jouw advertenties is van groot belang. Zo kan het voorkomen dat iemand die een hoger maximaal bod inzet, tóch lager in de resultaten wordt vertoond omdat zijn kwaliteitsscore lager is.
Voor de kwaliteitsscore kijkt Google onder andere naar de bestemmings-url die er aan de advertentie is gegeven. Dit is de landingspagina waar bezoekers die op jouw advertentie hebben geklikt binnenkomen. Deze pagina moet aansluiten bij de tekst en de belofte in de advertentie.
Verder kijkt Google onder andere naar de inrichting van je campagnes, gebruik van zoekwoorden en technische gesteldheid van de website. SEO is dus ook hier van invloed op je kwaliteitsscore!

Al je bod in lijn ligt met de concurrentie geldt: Hoe beter de kwaliteitsscore, hoe minder je betaalt per klik en hoe hoger jouw advertenties geplaatst zullen worden.

De zoekwoorden

De keuze van de zoekwoorden die je gebruikt voor jouw advertenties is van groot belang. Wanneer mensen op Google zoeken, typen zij zoekopdrachten in. Het is daarom belangrijk in de huid te kruipen van jouw ideale klant om er zo achter te komen met welke zoekwoorden jouw klant zoekt. Met deze zoekwoorden worden de advertenties opgezet.

Weten hoe ik jou vooruit kan helpen met SEA zoekmachine adverteren? Bekijk de dienst op de website:

DEEL DIT ARTIKEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klaar voor een frisse start?